
Specialized Science Club представя Levo 4 – електрически планински велосипед, толкова усъвършенстван, че те превръща в колоездачен киборг. Заедно сте СуперЕстествени – подсилени със свръхмощност, сцепление, контрол и пробег, за да покорите всякакъв офроуд терен.
Levo 4 – Там, където Супер среща Естественото.
Със 666 вата и 101 Нм, предавани чрез SuperNatural система за подаване на мощност, единственият велосипед, който надминава Levo 4 с неговата комбинация от мощност, въртящ момент и контрол, е S-Works Levo 4.
С 14% повече пикова мощност и SuperNatural система за подаване, Levo 4 е самото определение за управляемост и върхово представяне.
„Новият мотор на Levo предлага повече мощност от всякога, но подаването на енергия е контролирано, което ти позволява уверено да се справяш със стръмни и технични изкачвания.“
— Bike Radar
Овладей технични терени при ниска скорост и предизвикателни изкачвания с толкова естествено усилване, че ще се почувстваш като свръхчовек.
Моторът 3.1 е върхът на механичната ефективност.
Изживей представяне, родено от над 40 години експертиза в създаването на планински велосипеди. Рамката на Levo 4 съчетава 150 мм оптимизирано задно окачване, регулируема геометрия, първото по рода си e-MTB отделение за съхранение в долната тръба (SWAT), и още – всичко проектирано с страст от колоездачи за върховно каране.
Повече от 40 години сме отдадени на усъвършенстването на усещането при каране, осъзнавайки, че то е сбор от всеки един аспект на целия велосипед. Затова Specialized Science Club проектира Levo 4 като напълно интегрирана система, която осигурява ненадминато качество на каране, контрол и увереност.
Мощността е безсмислена без контрол. Levo 4 усилва педалното ти усилие толкова естествено, че ще преминаваш плавно през технични участъци, ще запазваш контрол при висока скорост и ще изкачваш стръмни, ронливи терени, където други губят сцепление. Това не е магия – това е директно подаване на ток чрез усъвършенствания Turbo фърмуер и най-прецизните сензори за въртящ момент по трасето.
Кажи сбогом на притесненията за пробега с до 5,33 часа* свобода на движение с Levo 4. Благодарение на водещата в индустрията механична и електрическа ефективност и до 1 120 Wh вградена батерия, разполагаш с нужната мощност, за да стигнеш по-далеч. Levo 4 ти дава и несравним контрол върху карането чрез MicroTune и Smart Control, които ти позволяват фино да регулираш подаването на мощност и да управляваш разхода на батерията за максимален пробег.
*Максималният пробег е изчислен в Eco режим, при колоездач с тегло 80 кг, значителни изкачвания, с вградена батерия от 840 Wh и допълнителен Range Extender от 280 Wh.
Levo 4 отключва възможността ти да караш по-далеч от всякога, благодарение на революционната ефективност на мотора S-Works 3.1. Неговото съотношение на предавките 27:1 поддържа мотора да върти на по-високи и по-ефективни обороти, за разлика от по-бавно въртящите се мотори, които изтощават батериите по-бързо. Освен това, увеличихме напрежението, за да намалим тока, което минимизира загубата на енергия в трансмисионните линии. Резултатът? Най-доброто съотношение между пробег и тегло в индустрията, поставящо нов стандарт за ефективност и представяне.
GENIE + FOX FLOAT X
Геометрията на Levo 4 осигурява изключително изживяване от самото начало, съчетавайки възможности на голям велосипед с пъргаво поведение в тесни участъци. Колоездачите, които обичат да настройват велосипеда си, могат лесно да персонализират карането.
Specialized Science Club провежда повтаряеми тестове, за да осигури оптимално представяне в реални условия. В нашия тест за екстремно изкачване Levo 4 преодоля предизвикателството в 92% от случаите, надминавайки най-близкия конкурент с неговите 84%. Това означава, че конкурентът е отказал два пъти по-често — 16 от 100 опита, срещу само 8 за Levo 4. Когато пътеките станат стръмни, хлъзгави или технични, SuperNatural системата за подаване на мощност на S-Works Levo 4 ти осигурява сцепление, а не подхлъзване.
Дисплеят MasterMind променя представата за визуализация на данни, предлагайки най-големия и с най-висока резолюция екран, поставян досега на електрически велосипед – така всяка важна информация е винаги пред очите ти. Освен това, той се свързва безпроблемно с други устройства чрез Bluetooth за пълна интеграция. С MicroTune можеш да настройваш нивото на подпомагане в реално време, с прецизност от 10% на стъпка.
Контролният модул MasterMind на борда предлага следващо ниво на изживяването за колоездача и интеграция с най-големия и с най-висока резолюция екран на велосипед. Той поставя всяка важна информация пред очите ти: ниво на заряда, режим на подпомагане на мотора, данни за карането, лични показатели за производителност. Дори лесно се свързва с други устройства чрез Bluetooth.
Micro Tune ти позволява да настройваш нивата на подпомагане в реално време с 10% стъпки, защото понякога Turbo режимът е твърде много, но Trail режимът просто не е достатъчен. Настрой точно усилването, което да пасва на карането ти, на физическата форма, на приятеля ти или на настроението ти. Трябва малко повече мощност? Увеличи я. Чувстваш се силен или искаш да потиш повече? Намали я. Караш с по-фит приятел? Настрой темпото им и поддържай карането социално. Това е като потенциометър за твоите ватове — защото никой не обича да бъде изоставен.
С усъвършенствано проследяване на представянето, безпроблемна интеграция с партньорски приложения и управление на Turbo e-bike функциите, приложението Specialized издига колоезденето на ново ниво.
27.5” отзад за маневреност, 29” отпред, за да преминаваш през всичко. В нашето търсене да направим Levo 4 най-добрият по управляемост електрически планински велосипед с пълна мощност, избрахме специализирана смесена конфигурация на колелата. По-малкото 27.5” колело отзад осигурява маневреност, докато 29” предното колело преминава лесно през всичко, което ти се изпречи на пътя.
След като те накарахме да искаш да го купиш - ето и възможностите - Specialized Levo 4.
Пролетта е тук и с нея идва идеалното време за нов велосипед и екипировка! В Bike Center сме подготвили страхотни промоции, които ще направят избора ви още по-приятен. Независимо дали търсите детски велосипед за малчугана, мечтаното колело за планински приключения или качествено облекло за колоездене, априлските ни оферти са точно за вас! Всички промоции са валидни до края на месеца или до изчерпване на количествата.
🚴 До 20% намаление на детски велосипеди – Подгответе малките колоездачи за пролетните приключения с нов велосипед на страхотна цена! Вижте всички намалени детски велосипеди
🚴 До 30% намаление на велосипеди Specialized – Един от най-добрите брандове в света на колоезденето, сега с изключителни отстъпки. Вижте всички намалени велосипеди Specialized
🚴 Велосипеди Cube с до 30% намаление – Немско качество, надеждност и перфектен дизайн на още по-добри цени. Вижте всички намалени велосипеди Cube
❄️ 35% намаление на зимно облекло – Възползвайте се от намаленията и се подгответе за следващия студен сезон! Вижте всички намалени продукти от категорията
🚴 До 30% намаление на велосипеди Pinarello – Иконични шосейни велосипеди с перфектна аеродинамика и технологии на топ ниво. Вижте всички намалени велосипеди Pinarello
🚴 20% намаление на всички BMX велосипеди – За любителите на триковете и адреналина – сега на още по-добри цени! Вижте всички намалени велосипеди BMX
👕 До 35% намаление на Castelli – Италианска прецизност и комфорт за всички колоездачи. Вижте всички намалени продукти на Castelli
🔥 Aim One с пролетна цена от 999 лв. вместо 1199 лв. – Перфектен избор за тези, които искат качествен велосипед на достъпна цена! Вижте намалените цени тук.
🔥 Specialized Riprock 24" за 1189 лв. вместо 1399 лв. – Отличен избор за млади колоездачи, които търсят първокласно качество. Вижте велосипедите тук.
🔥 Specialized Riprock 20" за 1059 лв. вместо 1299 лв. – Компактен, лек и перфектно оборудван за малките приключенци. Вижте велосипедите тук.
🚀 Не изпускайте тези невероятни промоции! Посетете най-близкия Bike Center или разгледайте онлайн и се подгответе за един незабравим велосипедeн сезон!
Помните ли момента, когато родителите Ви подариха първотo колело? Може би сте били прекалено малко дете или е било доста отдавна, че имате съвсем мътни спомени? Един от начините да видите пред очите си същата реакция, която Вие сте имали при вида на велосипеда, е да подарите нов такъв на своето дете.
Ако четете тази статия, то знаете, че колелото е свобода, щастие и приключение. Сега нека умножим силата на тези думи по 100, защото в детските представи колелото е онази вълшебна приказка, която сънува всяка лятна нощ.
Като оставим настрана забавлението, карането на велосипед развива двигателната система на детето, чувството му за ориентация и превърналото се в много важно през последните години – желанието да излезе навън сред природата и да се отдели за момент от телевизора, таблета, телефона и другите дигитални игри, с които се занимава по цял ден.
Наближава 1-ви юни и сте решени да зарадвате детето си с нов велосипед? Нека Ви помогнем да направите правилния избор като Ви разкажем какво задължително трябва да съобразите при покупката на детско колело и за какво е желателно да помислите, имайки предвид индивидуалните особености на хлапето.
Какво ще рече детски велосипед?
Да започнем първо с дефиницията „детски велосипед“, защото тя е прекалено широка – има детски колела за 2-годишни и за 12-годишни. Сами се досещате, че и двете се водят за деца, но разликата е от земята до небето. Ако досега сте избирали колелото само по цвят, то нека ви кажем, че в света на колелата нещата са като в математиката – винаги може да се вкара още едно неизвестно.
Размер на колелото
За да помогнат с решаването на задачата, производителите разделят колелата на различни размери (на гуми, на рамка и т.н.) като при детските колела разделението е основно при размера на гумите, а за още по-лесно за всеки размер е дадена средностатистическата възраст, за която е подходящ. Най-лесно бихте се ориентирали от таблицата:
* Деца над 12 г. и височина над 145 см вече могат да карат велосипед за възрастни 26" или 27,5" в най-малките размери на рамките.
Както знаем обаче, всеки човек е уникален, следователно най-добрият начин е конкретният модел колело да се пробва на място. В магазини Bike Center тази услуга е напълно безплатна, а освен това всички велосипеди могат да бъдат закупени на изплащане.
Непременно трябва да Ви предупредим да не правите широкоразпространената грешка от миналото – да купувате по-голям велосипед на детето си, защото щяло „да го израсте“. Да, детето ще порасне, но годините каране на грешен по размер велосипед няма да се върнат, а те може да имат пагубно влияние върху хлапето.
Освен, че то може да намрази карането на колело, да падне лошо, в следствие на неправилна стойка и „лежане“ върху рамката, за да стига кормилото и педалите, могат да настъпят болки в ставите и най-лошият сценарий - физиологични изкривявания на части от тялото. Едва ли това е целта на един подарък. Затова не пестете пари, впоследствие може да продадете колелото или да го замените за друго с доплащане в Bike Center.
Тегло и геометрия
Винаги търсете максимално ниско тегло като се ръководите от следното нещо – препоръчително е то да не надвишава 25-30% от теглото на детето. Материалите, от които се правят повечето детски колела са стомана и алуминий като вторият метал е по-лек и по-желателен. Придържайте се към традиционната геометрия на рамката и избягвайте причудливите форми.
Детски велосипеди без педали
Още наречените велосипеди за баланс са подходящи за деца от 2 до 4 години и ръст до 100 см. като помагат на детето да пази равновесие и да развие вестибуларния си апарат преди да се качи на байк с педали. При този тип колела е важно да се съблюдава кога е време да се премине към класически велосипед с педали.
Скорости и спирачки
Повечето хора преценяват колко е хубаво едно колело по това колко „скорости“ или предавки има. Това е и правилно, и грешно. Важно е скоростите да са качествена марка и настроени правилно. Това може да ви гарантира само специализиран веломагазин – избягвайте колела на килограм в супермаркетите, защото са сглобени некачествено от „случайни“ хора, на които работата им не е да настройват колела.
Спирачките трябва да спират, но по-важното е да спират, когато е нужно, а не през цялото време на движение, защото това хаби усилия и износва компонентите. 90% от детските колела са с V-Brake спирачки и 10% с дискови, които са по-хубави и по-висок клас, но добре настроени V-Brake спирачки също са напълно достатъчни за нормално спиране.
Велосипеди с помощни стабилизиращи колела
Помощните колела до един момент помагат, а след това пречат. Образно казано те са като проходилката – в един момент трябва да се премахнат, за да може детето да кара самостоятелно.
Един съвет – не правете „мечешка“ услуга на детето си като му монтирате помощни колела до юношеска възраст! На 5-6 години децата обикновено вече са напълно способни да карат без помощни колела 16-цолов велосипед и всичко е въпрос на няколко дни свикване.
Задължително вземете и каска
Добре, помислили сте за помощни колела и за наколенки, но задължително преди това купете каска! Ожулванията по коленeтe и лактите минават бързо, но евентуални травми по главата може да бъдат доста по-опасни. Така ще развиете у детето и правилна култура на колоездене - задължително с каска, което ще му бъде полезно цял живот.
Разгледайте богатия избор в Bike Center ОТ ТУК като имате предвид, че каската трябва да е точен размер - нито по-голяма, нито по-малка.
Какво да не купувате в никакъв случай
Разгледайте предложенията ни за детски велосипеди тук:
Колела 12" за деца от 2-4 г. и височина 85-100 см
Колела 16" за деца от 4-7 г. и височина 100-120 см
Колела 20" за деца от 7-9г. и височина 120-130 см
Колела 24" за деца от 9-12 г. и височина 130-145 см
Колела за деца 12+ години и височина над 145 см
Очакваме ви и в нашите магазини-сервизи в София и страната.
Планинските велосипеди или още широко известни като MTB се смятат за универсалния байк за българската реалност. Едно време някой като каже колело и веднага в съзнанието ти изскача класически планински байк (или бегач едно време на квартален жаргон) - широки гуми и дай Боже амортисьорна вилка. Да, повечето от вас помнят, че преди 20-тина години за шосейни велосипеди или пък видове MTB не се говореше. Имаше си един байк и той беше MTB твърдак и това е.
Е, от тогава нещата се развиха доста и сега всеки е чувал, че има различни модели планински велосипеди, различни размери гуми, различни амортисьори, за различен терен, за различен стил и т.н. В тази статия ще дръпнем завесата и ще запознаем по-начинаещите за всичко основно относно планинските велосипеди. Ако си сериозен байкър пък може направо да прегледаш планинските велосипеди и да пропуснеш това образователно четиво.
И така, още от името им се разбира, че това са корави машини, предназначени за тежък или поне неравен терен извън пътя. Има дузина разновидности на планинските велосипеди на пазара - от такива за тотално начинаещи бюджетни колела, които стават за разходка в парка до брутално технологични състезателни чудовища, които сякаш нямат нищо общо с "нормалните" байкове.
Това зависи от 3 основни неща:
Освен тези 3 съществени точки, много е важно да вземем под внимание размера на рамкатa и размера на гумите (ръководство тук).
Велосипедите с пълно окачване, още наричани жаргонно "мекици" или full-suspension се отличават с амортисьорна вилка отпред и шок (заден амортисьор) отзад. И двата амортисьора (преден и заден) предлагат различен "ход", тоест колко мм. потъват и съответно колко обират неравностите. Колкото по-голям "ход" има велосипеда (например 150 мм. отпред и 150 мм. отзад или пък 160 мм. отпред и 150 мм. отзад), толкова по-проходим и по-големи препятствия преминава. Логично.
От друга страна обаче това означава повече тегло и по-тромаво поведение. Именно затова човек преценява колко "ход" му е необходим за своя тип каране и търси баланс между проходимост, възможности, тегло и поведение. Правилният избор води до удоволствие. Изглежда точно като математика, но не е, защото има много субективен фактор - именно затова човек трябва да опита и да види кое му допада.
Велосипедите само с амортисьорна вилка отпред (без шок отзад) се наричат "твърдаци" или hardtail или пък велосипед с окачване (но не пълно!)."Твърдак" е малко неточно понятие обаче - човек си представя нещо без никакви амортисьори, а всъщност има на разположение вилка, понякога дори с ход от 150 мм. И така главно твърдаците са с ход около 100 мм., но в последните години не липсват варианти със 120, 130, 140, 150 мм. Отново зависи от предпочитанията и теренът. Има и такива с твърда вилка отпред, но много рядко - обикновено това са доста бюджетни варианти.
И двата вида планински велосипеди имат и специфични дамски варианти - те са съобразени с различното телосложение при жените и имат обикновено по-къса горна тръба, по-тясно кормило и по-различна седалка. Тоест не се учудвайте ако чуете, че този модел е дамски - да, има разлика и тя не е само в цветовете.
Велосипедите с пълно окачване задължичтелно имат амортисьорна вилка и абсорбиращ шок отзад. Тази комбинация ги прави доста способни по тежък терен като дават сериозна доза комфорт и увереност при стръмни неравни спускания, където може да ти се изправят косите.
Full-Suspension колелата категорично са опция за оф-роуд, тъй като широките гуми и допълнителния заден ход на велосипеда + допълнителното тегло ги правят неподходящи за шосето и нелогични за парка. Ако обмисляте главно да карате по леки планински пътеки, в града и в парка, то въобще нямате нужда от велосипед с пълно окачване.
Това най-вече зависи от сложността на терена. Много от модерните "мекици" са проектирани за трейл каране по лесни пътеки - тоест подходящи и за твърдаци, но даващи повече комфорт и увереност. Такива модели са подходящи за голяма част от любителите байкъри, които търсят лесни пътеки и комфорт в унисон с теглото на байка. Такива байкове обикновено са със 120 или 130 мм. ход отпред и отзад. Има баланс в теглото.
Ако търсите състезателно каране в дисциплините XC, то окачването обикновено е 100 мм. отпред и 100 мм. отзад и теглото е доста оптимизирано. Тук нещата не са толкова за комфорт, а по-скоро за скорост и възможности - задният шок дава повече увереност при сложни XC трасета.
Ако ще използвате колелото за много пресечен и стръмен терен с големи камъни, корени, коловози, то трябва да се ориентирате към окачване в диапазона 150-180 мм. ход. Тези велосипеди са доста способни при спускане, но въпреки това теглото и геометрията на рамките им позволява да въртите педалите ефективно и да изминавате големи разстояния.
Ако ще се спускате, то тогава теглото няма да ви интересува толкова и търсите нещо с около 200 мм. ход., което да не се спира пред нищо.
Велосипедите с пълно окачване имат някои безспорни предимства пред "твърдаците" като последните технологични новости при марки като Cube и Specialized до голяма степен елиминират недостатъците като тегло и ефективност при педалиране. Разбира се това идва на съответната цена, но е факт, че е възможно особено по отношение на ефикасността поради подобрената кинематика на окачването през последните години, новостите при шоковете и "способността" им да се втвърдяват автоматично спрямо терена.
Като споменахме кинематика, всъщност освен за по-голям комфорт и възможности при спускане, задния шок е изключително ефикасен и при равнинен терен или при изкачване. Когато има камъни и неравности окачването ги абсорбира, следователно задното колело, което предава усилията на колоездача върху пътя, не подскача и не губи сцепление, т.е. разчитате напълно, че силата от педалите се прилага върху пътя и велосипедът върви мощно напред. Да, правилно се досещате - теглото е само капка в уравнението, много важно е сцеплението, геометрията на рамката, ефективността на окачването.
Горното твърдение е обяснено по-разбираемо за хората с твърдаци - не може да не сте усещали как задната гума често подскача и гуми сцепление при преминаване през неравностите, губите скорост, намалява се ефективността. Не е случаен фактът, че всички XC състезатели в момента карат с Full-suspension XC байкове. Това до голяма степен обаче е продиктувано от трудните XC трасета, които се налага да преминават. Ако наричате пътеката в парка XC, то твърдак е много по-подходящ и ефективен. Именно затова постоянно обръщаме внимание на терена и предназначението на байка.
Намаляването на вибрациите от пълното окачване също така намалява болките в кръста и коленете при по-дълги карания. Това не е за пренебрегване, когато преминете определена възраст...
Тънката част в цялата работа, разбира се, е цената. Ако искате да се възползвате от всичките предимства на пълното окачване и да елиминирате недостатъците, то трябва да се подготвите със сериозна сума. Бюджетните варианти са по-малко ефективни и също така са с по-лоши компоненти, в сравнение с твърдаци на същата цена. Това е нормално, тъй като при наличие на заден шок има доста повече компоненти, които оскъпяват цената. Така че е добре човек да помисли къде ще го кара, заслужава ли си да даде повече пари за велосипед с пълно окачване и да получи по-нисък клас компоненти, в сравнение с твърдак и съответно по-тежко колело.
Това е особено важно, когато избирате първи планински байк и търсите високо качество, ниско тегло, добра амортисьорна вилка, добро качество на скоростите и спирачките.
В днешно време има най-различни видове окачване като производителите постоянно усъвършенстват дизайна в търсене на най-добър баланс от ефективност, тегло и визия.
В миналото full-suspension байковете имаха 2 основни недостатъка - прекаленото абсорбиране на енергията на колоездача, приложена върху педалите и "втвърдяващия" се шок при спиране. Тези две неща влияеха пагубно върху ефективността и тогава популярно бе пълно окачване да имат само Gravity насочените байкове - тези за спускане и фрирайд. Постепенно нещата се подобриха и в момента с новите разработки можем да кажем сигурно, че са превъзмогнали тези 2 недостатъка. Различните производители имат различни решения на тези проблеми, но най-общо казано за известна сума пари може да имате много ефективечен велосипед с пълно окачване.
Ходът на окачването не е най-важното нещо при меките рамки, но със сигурност е едно от най-важните заедно с геометрията. Все пак то е взето като ориентир за групиране в определени категории като определен ход предполага определена употреба и е по-лесно човек да прецезира търсенето си спрямо очакванията. Тоест не може да търсиш велосипед с пълно окачване за XC каране и да се насочваш към ход 160 мм. По-скоро лимитираш търсенето си до 120 мм. ход и т.н.
Велосипеди със 100 или по-малко ход на шока обикновено са бързи и леки машини за катерене и дълги карания, където най-важна е ефективността, но имат способностите да преодоляват технични терени. Това е естественият избор за крос кънтри състезания и маратони. Тези колела се отличават с по-агресивна геометрия за оптимална ефективност на педалирането, 27,5" или 29" (напоследък главно 29") по-тънки МТБ гуми за бързо въртене и периферия от леки компоненти. Рамката обикновено е от лек алуминий или често пъти карбон във високия клас. Теглото е около 9-12 кг. в зависимост от цената.
Много от карачите в наши дни определят това като златната среда, когато говорим за предизвикателни терени при дълги разстояния. Този тип трейл насочени байкове са предназначени за удоволствие, а не за състезания. Обикновено геометрията е с по-големи ъгли за повече увереност при спускане, широки гуми и големи дискове за адекватно спиране. При по-старите модели размерите на гумите са 26" или 29", но сега е модерно това да бъдат 27.5". Рамките са от здрав алуминий или карбон при скъпите модели, а теглото е в пориадъка на 11-13 кг. Тези машини със средно голям ход са за хора, които искат да педалират ефективно и да опознават нови места, но в същото време държат на забавната свобода, която им дава такъв тип байк при спускане. Именно в този диапазон може да се ориентирате ако искате малко по-забавно каране от крос кънтри, но в рамките на разумното.
Велосипеди с ход над 140 мм. са замислени приоритетно с идеята за повече спускане от въртене. Геометрията на рамката им е по-полегата за повече стабилност, а компонентите са ориентирани за повече издръжливост отколкото лекота. Тези машини са си осезаемо по-тежки от XC братята си. Гумите са 27.5", но напоследък е модерно този тип байкове да минават на 29-ки, но е добре това да бъде за по-опитни карачи. Дисковите спирачки са с големи ротори, лапите са къси, кормилата са широки, а често пъти имат аксесоари като баш гардове и калници. Теглото им надвишава 13.5 кг. Това е и естественият избор за Enduro байкъри (повече към 160 мм.) Въпреки всичко казано дотук, тези колела все още позволяват здраво въртене и повратливост, но определено вече изискват повече умения и физическа подготовка.
Full-suspension велосипеди с повече от 160 мм. ход са ориентирани за състезателно каране, DH или фрийрайд. При тях основният замисъл е да осигурят максимално бързо и сигурно спускане по тежки терени. Тук се гони здравина, а не лекота на компонентите. Тези колела не са проектирани да катерят и това действие с тях не може да бъде категоризирано като удоволствие. Теглото може да надхвърля 18 кг.
Машините за фрирайд като по-екстремен тип каране са предвидени да издържат големи скокове и внезапни дропове, които биха разрушили нормален велосипед. Окачването им е замислено да поема единични много големи сблъсъци - нещо различно от DH насочените колела, които обират множество големи препятствия при висока скорост в продължения на известно време. Този тип велосипеди изискват доста кураж и умения и по очевидни причини не се препоръчват за любители. Иначе казано ако сте надъхан тийнейджър, но нямате никакъв опит с full-suspension велосипедите, то това не е най-подходящото за начало колело. Или поне не ново.
Така наречените хардтейл (hardtail), буквално преведено с твърда опашка или задница, са велосипеди без задно окачване. Обикновено имат амортисьорна вилка и имат възможност да преодоляват сериозни оф-роуд терени, но без удобството на задния шок. Именно заради все пак по-твърдото возене ги наричаме накратко твърдаци. Но не бъдете заблудени като си мислите, че това са колела за начинаещи. Много от професионалистите дори понякога карат подобни машини в зависимост от терена, тъй като те имат някои неоспорими предимства.
Има много различни видове твърдаци. Някои са предназначени за специфични видове терени, други са универсални байкове за всеки ден. Геометрия, материал на рамката, ход на вилката, тегло и компоненти ще зависят от вида каране, който се очаква да практикувате. Повечето хардтейл велосипеди от нисък и среден клас са с алуминиеви рамки, докато тези от висок клас са карбонови. Все още се срещат и стоманени за някои специфични изисквания на карачите.
Ходът на предното окачване е от пориадъка на 80 до дори 150 мм., но най-често говорим за 100 мм. ход на вилката. Масово и главното предназначение на този тип твърди велосипеди е крос кънтри каране. Те са универсално решение за планината, града, парка и могат да се причислят като мултифункционални. Общо взето това е най-универсалният вид велосипед за България.
Като всеки отговор и този си има условности, но най-общо казано най-подходящ за първи планински велосипед е алуминиев твърдак с около 100 мм. ход на амортисьорната вилка.
Тъй като велосипедите с твърда рамка струват осезаемо по-малко от full-suspension братовчедите си, се предполага че ще бъдат с по-качествените компоненти за същите пари. В началото за всеки байкър е важно да има добре работеща вилка, здрави спирачки и подходящи гуми. Основополагащи умения като седеж върху колелото, правилна позиция, завиване, скачане и ефективно въртене се предполага да бъдат усвоени върху твърдак.
Споменахме за мултифункционалността на твърдаците, което е отлично за първи байк - днес си в парка, утре до работа, вдругиден на планина - с малко настройки може да превърнеш своя любимец в планински звяр.
В зависимост от карача подходящите гуми могат да бъдат 27,5" или 29". Прочетете тази статия, за да определите кое точно е по-добре спрямо ръст и поведение на колелото. За брой скорости вече говорим за 12-скоростни или пък вариант 2х10 в бюджетния сегмент.
Задължително трябва да се обърне внимание на спирачките, защото в начален клас при твърдаците може да попаднем на неподходящи варианти. Най-добре спирачките да бъдат хидравлични дискови от адекватна марка.
Hardtail байковете за крос кънтри (XC) състезания, дълги дистанции тип маратони в планината, трейл трасета без тежки спускания и дропове, обикновено са с 80-100 мм. амортисьорна вилка отпред.
Все пак ходът на вилката не е единственото нещо, което да се вземе под внимание. Може би по-важно е геометрията на рамката - градусите на ъглите и дължината на тръбите при твърдата рамка са критични елементи за това как ще се движи колелото и как ще се усеща по трасето.
Дългите маратонови дистанции предполагат по-голям ъгъл на челната и седалковата тръби (по-стръмни) - около 73 градуса за челото и 71 за седалковата тръба се смятата за класическа XC геометрия на рамката. При такива параметри колоездачът е в оптимална позиция за педалиране в седнало положение, особено при изкачване. Горната тръба обикновено е по-дълга, което налага изпъната протегната позиция на велосипедиста - това помага за по-добро дишане и изпълване на белите дробове.
През 2024-2025 вече е наложено разбирането, че състезателните байкове налагат 29" гуми, които имат доста предимства, когато говорим за състезателно каране от добре подготвени физически и технически карачи.
По отношение на компонентите - винаги се налага да са висок клас, леки и издръжливи, скорости 1х12 или много рядко 2х10, спирачки с ротори около 160-180 мм.
Някои хора намират предоляването на по-тежки терени по-важно от ефективността при педалиране. Велосипедите се променят спрямо тендециите и така се създават gravity ориентирани твърдаци с рамки, които излизат от представите за класически дизайн. Такива байкове са оборудвани с амортисьорни вилки с ход до 150 мм. и дават забавни възможности при спускане. Същевременно са лишени от тежащите няколко килограма добавки на full-suspension колелата.
Компонентите са подбрани с идеята "да държат на здрав бой" и са подобни на AM машини с пълно окачване. За момента най-популярни са модели със 120-140 мм. ход, защото дават оптимален баланс между добро педалиране и завидни възможности надолу по пътеката.
За твърдаци с подобна мисия геометрията на рамката е съобразена за по-стабилно спускане - седалковата и челна тръби са по-полегати, така че теглото на карача да е в задната част при стръмни и технични спускания. Горните тръби обикновено са по-къси, така че да дават по-изправено положение на тялото, което не е оптимално за дълго каране, но дава доста повече контрол върху колелото по труден и "игрив" терен. Лапите на този тип колела са къси за по-голяма прецизност при управлението.
Рамката е от алуминий или стомана - оптимална здравина, а и без това никой не гони тегло при тези модели. Широко кормило, дебели гуми и големи дискове са другите отличителни черти.
За да изберем най-правилния велосипед, трябва да си отговорим на тези основни въпроси:
Ако имате отговор на тези въпроси, то вече спокойно ще знаете какво точно търсите. А след това е ясно къде ще го намерите - в Bike Center.
Bike Center е известен в цялата страна и представлява някои от най-големите марки в света на
велосипедите.
Любимият веломагазин на хиляди колоездачи продава онлайн и доставя части до всяка точка на страната.
Голямата цел на Bike Center обаче е да предложим и физически обекти в повечето градове в България,
изхождайки от старата поговорка – око да види, ръка да пипне.
Желанието ни е всеки любител на велосипедите да има възможност да разгледа на живо някои от най-модерните
колела и да получи компетентно мнение от хора, които наистина разбират от колоездене.
За нас, хората в Bike Center, велосипедите не са просто хоби, а начин на живот. Това е нашата религия, а
любовта ни към байковете всеки ден засилва радостта ни от това, което вършим и ни кара да го правим още
по-добре. За нас е удоволствие всеки ден да сме сред колела, да научаваме нови неща за тях, да изпробваме
първи най-новите технологии и да представляваме най-големите марки в бранша. Ние вярваме и показваме на
практика как човек може да получава пари, докато упражнява хобито си и работи с усмивка на лице.
Освен да продава най-качествените продукти на пазара, Bike Center винаги се стреми да предложи и
най-доброто обслужване на своите клиенти – било то компетентно мнение и консултация или надежден
велосервиз.
За да поддържаме това високо ниво, Bike Center търси да наеме компетентни управители на магазини, търговци
и
механици, които споделят същата страст и любов към колелата като работещите в момента.