5 дек
2023
Голямото колебание: 27,5 или 29-инчови гуми да избера?

Голямото колебание: 27,5 или 29-инчови гуми да избера?

Помните ли времето, когато като кажеш "колело" и всеки разбираше онова стандартното 26-инчово? (или цолово както казва старата школа, което е едно и също впрочем) Та, същото това 26" колело си беше стандарт за масовката, като от време на време се срещаше и някое 28" класическо шосейно, известно в квартала като "бегач" - може би защото наистина доста ги "бегаше" по асфалта.

В чужбина още отдавна нещата се бяха попроменили, но в България 26-цата си беше Колелото. За детските пък си беше само "детско" и обикновено беше 16-ка, но главно си се определяше на око - видиш ли го по-малко, значи е детско - чиста работа.

Добре дошли в 2020 година, когато освен Covid-19 имаме около 15 размера на гумите, още 7-8 размера на рамките и всяка година излиза нова дисциплина в колоезденето. Едно време беше само планинско и шосейно, а сега като кажеш планинско и ти задават още 5 допълнителни въпроса да се разбере катери ли, спуска ли, само ли върви, говори ли, яде ли.

Любителите на Ладата и Москвича ще кажат "развалиха ги" и "съсипаха я тая държава", но всъщност цялото това нещо с размерите на гумите, рамките и стиловете е в полза на колоездачите, само че идва малко трудно в началото да се ориентираш като клиент. 

Има 2 велики въпроса, които мъчат прохождащите в колоезденето - какъв размер гуми да взема и какъв размер рамка? (и такова ли имало, пита всеки път леля Гинче! Има, Гинче, има - то е като при дрехите.) За размера на рамката производителите са го казали, а има и калкулатори.


 

За размера на гумите

За размера на гумите обаче нещата са по-скоро до личен избор като и тук законите на физиката си вАжат с пълна сила. 

Размерът на гумите в момента е един от определящите факторите за типа на колелото - детскопланинскошосейно и т.н. в различните стилове. За избор на детски велосипед четете тук

Въпросната 26-инчова гума по новите стандарти вече се причислява към "малките" велосипеди - не баш детски, но да кажем юношески. Изключваме тук разни дърт джъмп колела и т.н.

Вместо преди 10-тина години при навлизането на 29-ките и 27,5-ците да изхвърлим 26-ците в кофата, производителите решиха да го оставят като размер, но да го причислят към тези за подрастващите. Така че всички възрастни вече да го забравят този размер - трябва да сме модерни и не върви да си купуваме нещо морално остаряло.

28-инчовите гуми ги прескачаме, защото те са си класически за шосейното колоездене и там нещата варират вече само в широчината и предназначението.

И най-накрая стигаме до голямото колебание - 27.5" или 29" да си вземем? И сега всички новоизлюпили се разбирачи ще скочат и ще кажат "29-ка разбира се, луд ли си!?" Да, ама не точно. Затова ще разгледаме съществените разлики между двата размера, които накрая всъщност някой може да заключи, че не са въобще толкова съществени - зависи от ситуацията.

Размер на гумите

Да започнем от А и Б. Върнете се в 6 клас - говорим за диаметър на окръжност. От графиките виждаме, че  27.5" е с вътрешен диаметър 584 мм и външен със стандартна гума 2,3" е 702 мм, а 29" е 622 мм вътрешен и 740 мм външен, респективно със същите гуми. Говорим за въртене, говорим за съпротивление, говорим за инерция, говорим за маневреност и още други интересни неща от физиката, които имат значение при колоезденето. 


 

История

Да погледнем набързо как се развиха нещата и откъде дойдоха тези 27.5 и 29-ки и пенсионираха 26-ците.

По принцип от край време стандартът за колело е шосейният с 622 мм вътрешен диаметър на гумата (28" по десетичните стойности), но когато през 1980 г. маунтин байка става все по-популярен, инженерите са принудени да намалят диаметъра с цел по-голяма здравина. Едно време 28" едностенна капла по камъни е ставала на нищо за кратко време. Така се ражда 26" с 559 мм.

С напредването на технологиите  обаче каплите станаха двустенни и доста здравички и се реши в XC категорията да има 29" (някъде около 2009 г. стана популярно) - нещото, което ще преобърне представите ни за планинско колоездене, според маркетинг отделите на големите марки.

Както по-наблюдателните са забелязали 622 мм. е стандарт за 28" при шосейните пък при планинските го даваме 29" - точно така, те са еднакви, но ги кръщават различно, за да се различават. Реално 622 мм. е вътрешният диаметър, което е 24,4 инча, но пък всичко отгоре (гумата) като се прибави и нещата си идват на мястото си. При шосейните по-тънките гуми повдигат до 28", а при планинските по-дебелите гуми повдигат до 29". Затова и десетичните стойности (в инчове) отговаря на външния диаметър, а ISO стандартът (например 622мм) e за вътрешния диаметър на гумата. Объркване става през годините поради различните държави, езици, метрични единици, производствени предпочитания, маркетингови трикове за означаване и т.н. (например френско означение за гума 700C е 622 мм. по ISO и може да бъде 28" и 29" в зависимост от надуването, ширината и предназначението!) 

Маркетингово нещата се случиха доста добра с голямо wow, по-високите хора най-напред се видяха на снимка с по-съразмерно спрямо тях колело, а големите гуми мачкаха камъните лесно и се засилваха с доста висока скорост надолу. Обаче се появиха и критици - бяха тромави, тежаха повече, наложиха други стандарти на частите и т.н. 

И тогава маркетолозите си казаха "Бинго! Вкарваме 27.5" и го представяме за най-доброто от двата свята (26 и 29). От малки знаем, че балансът е най-добре и точно това се случи с 27.5" в рекламите - бяха представени като следващото мега гига променящо света нещо - хем бързо, хем повратливо, хем по-леко от 29-ка и всичко най. И така, всичко премина на 27.5" (около 2013 г.) до момента, в който някой не каза, че е време за ново wow и нова промяна. 

До преди година някои дисциплини си бяха запазена територия за 27.5" (Downhill, Enduro), а други за 29" (XC), но "29-ката е по-бърза, засилва се повече, гази наред камъни и корени - нека я въведем и в стилове като Трейл, Ендуро и Даунхил." Вече е сторено. А сега да видим кое, как и защо. 

Сравнение 27.5" срещу 29"

  • Проходимост - 29-ката е по-добра

Поради по-големия си диаметър и следователно по-малък ъгъл на атака на препятствията (камъни, корени и т.н.) 29-инчовата гума преодолява неравностите по-лесно и по-бързо. Това при изкачване е особено удобно, тъй като вместо да се блъснем като в стена при среща с някой по-голям камък, ние го прегазваме.

Ъгъл на атака

При спускането е същото и се засилваме доста повече, тъй като по-голямата окръжност се засилва по-бавно, но набере ли скорост поддържа по-лесно.

Също така разстоянието от средното движение до земята при 29-ките е по-голямо, което ни дава точно тези милиметри разлика от това да ударим корена на дървото с педалите и да паднем или да преминем успешно с бясна скорост. По тази причина мнозина преминават към курбели с дължина 170 мм., но това е друга тема. Логично пък повдигането влияе негативно на центъра на тежестта и той се вдига, което ще ни пречи при управлението.

Като проходимост бихме заключили, че в това отношение 29-ката превъзхожда останалите като срещу 26-ца разликата вече си е осезаема.


 

  • Маневреност - 27.5" е по-добър.

Тук нещата са доста ясни - по-голям е равно на по-тромав. По-трудно ще завиете с 29-ката, а и тя е с по-висок център на тежестта. Нещо никак не за пренебрегване е склонността на 29-ката да се засилва зверски надолу и същевременно да бъде по-трудно управляема, така че ако не сте добър карач може да влезете в приключение и да не овладеете машината. При 27.5" нещата са по-балансирани - имаме повече контрол над велосипеда.


 

  • Ускорение - 27.5" е по-добър.

Отново връщайки се към физичните закони става ясно, че по-малкото колело се завърта по-бързо и по-лесно от по-голямото колело. Т.е. приемайки еднаква ширина и модел на гумите, то 27.5“ ще ускори по-бързо от 29“, а вие ще изразходвате по-малко енергия. След първоначалното ускорение и набирането на скорост нещата се обръщат, но в началните 15-20 метра по-малката гума има предимство.

Ускорение


 

  • Тегло – 27.5“ е по-лека

За много хора теглото на велосипеда е от първостепенно значение и си мислят, че колкото е по-лек велосипед, толкова повече „върви“. Всъщност не е точно така – много важна е геометрията и компонентите по колелото, а способностите на колоездача дори няма да ги коментираме.

Но при един и същи колоездач с по-леко колело в сравнение с такова с по-добра геометрия за катерене да кажем, то може второто да се окаже по-бързо. (също голямо значение има и окачването и обирането на неравностите, но това е друга тема)

Тегло

При теглото на движещите части обаче нещата са малко по-значими, т.е. пак физичните закони ни казват, че тегло при движещите се елементи оказва повече влияние и се усеща повече от „мъртво“ тегло. Питате се колко пък може да бъде разликата? Понякога достига до 500-600 грама разлика за комплект.


 

  • Сцепление и контактна площ – по-голямо е при 29-ката

Тъй като диаметърът на гумата е по-голям, то 29-ката „стъпва“ на по-голяма площ, следователно осигурява по-добро сцепление. Сцеплението разбира се зависи много от каучуковата смес и модела, а може да се коригира и с широчината на гумата, но при равна широчина и модел, то 29-ката има малко по-добро сцепление.

Контактна повърхност


 

Височина на колоездача – до колко има значение?

Широко се тиражира мнението, че за високи хора е по-подходящ по-голям размер гуми, т.е. 29-ка. По принцип в това има известна логика, тъй като въпросните велосипеди изглеждат и са малко по-големи от събратята си 27.5“. Но това не отменя написаните по-горе физични факти. При правилно избран размер на рамка, то и 27.5“ би бил перфектен дори и за висок колоездач.

Прието е, че за височина на колоездача отговаря размерът на рамката, а не на гумите, но също така е ясно, че по-големият размер гуми увеличава големината на колелото. Да приемем, че има известна логика хора с ръст над 1,90 да се ориентират към 29-ките. Обратно на това пък хора с ръст 160 см понякога изглеждат доста дребни на фона на 29“ гуми и откровено се затрудняват с управлението му. Отново условно може да се приеме, че за ръст под 165 см са по-удачни 27.5“.


Обобщение

  • Ако това е първото ви „истинско“ колело и сте висок под 190 см е разумно да се ориентирате към 27.5“, тъй като се управлява по-лесно
  • Ако ще карате XC по леки пътеки и държите колелото да е повратливо и лесно за управление и сте високи до 1,90 см то може да се чувствате по-добре с 27.5.
  • Ако ще карате XC по пътеки с повечко камъни и корени е разумно да вземете 29“, така че да преминавате по-лесно през препятствията.
  • Ако ще карате състезателно XC и се предполага, че сте добър карач, то вземете 29“.
  • Ако ще карате предимно по асфалт на дълги разстояния или в парка и до работа, то може да се замислите за градско, шосейно или Gravel колело. Последното е тенденция, която би задоволила стила на каране на поне 60% от българите. Там размерът на гумите е 28“ и отиваме в друга тема.
  • Ако прохождате в дисциплините Trail, Endurо и Downhill е по-удачно да вземете 27.5“, тъй като по тежките терени 29-ката е звяр, който изисква умения и техника. Не си мислете, че с 2 карания в планината ще може да се справите с 29-ка с окачване по стръмните пътеки. Думите са на 8-кратния шампион на България по Enduro – The one and only Иван Колев.
  • Ако вече сте машина и искате да се конкурирате с Иван Колев в дисциплините с дългоходово пълно окачване, то може да преминете към 29“.