Велосветлините са едни от най-често подценяваните аксесоари от колоездачите. Това е парадоксално на фона на статистики, които показват, че 1/3 от катастрофите с МПС с фатален край за колоездачите са станали по тъмно. И това при положение, че дневните карания са 80%, а тези през тъмната част на денонощието едва 20%.
Още по-плашещ е фактът, че половината от колоездачите освен че не използват велосветлини, дори нямат светлоотразители и понякога карат с тъмни дрехи.
През 2012 г. ANEC – Европейска асоциация за координиране на потребителското представителство в стандартизацията, прави задълбочено изследване за велосветлините и тяхната правилна употреба и положително въздействие за намаляване на инцидентите с колоездачи.
Интересното е, че голям процент от каращите колело в доста по-развити и богати държави от България също подценяват важността на фаровете и стоповете.
Развитието на велосветлините през последните години
Все пак от 2012 г. нещата доста се промениха и то към добро:
-
светлините станаха по-ярки и по-достъпни
-
благодарение на LED технологията вече са по-икономични и издържат много повече
-
повечето фарчета и стопчета вече са с вградени батерии и възможност за зареждане от USB порт
-
прикрепването на велосветлините стана доста по-лесно и удобно
Последните изследвания за безопасността
Последните проучвания за пътна безопасност дават допълнително доказателство, че светлините могат да ни спасят живота:
-
велосветлина с мощност поне 10 лумена се забелязва от 2 км. разстояние по права линия
-
в изследване на ADAC (Клуб на немските автомобилисти) се посочва, че 77 от 100 водачи на МПС със скорост от 40 км/ч забелязват преминаващ пешеходец по тъмно едва 10 метра преди сблъсък. Подобен е случаят и с велосипедистите, но те могат да бъдат срещнати на далеч по-опасни места като например лента за завой наляво
*снимка*
Какви светлини трябва да имаме
Вземайки предвид колко по-опасно е карането по тъмно е задължително да се запасим поне с така наречените сигнални светлини т.е. такива, които са направени, за да ни виждат нас, а не толкова да осветяват пътя ни. Такива са например:
*сигнални светлини и ембед на линкове към НОВИЯ сайт*
Все пак ние препоръчваме по-мощни фарове и стопове, тъй като голяма част от улиците са слабо или въобще не са осветени. Такива са например:
*светлини за тъмни участъци иЗа каране извън града вече е задължително да използваме нещо, което ясно да ни показва пътната обстановка и да сигнализира на другите превозни средства от далеч, че и ние сме част от движението.
-
Минималното за безопасно придвижване по тъмно:
-
сигнален фар
-
сигнален стоп
-
светли дрехи със светлоотразителен елемент
Никога не карайте колело с черни дрехи и без светлини!
Очакваме те в някой от нашите магазини - сервизи в страната:
*снимка магазин*