5 дек
2023
Ръководство за избор на гуми Specialized

Ръководство за избор на гуми Specialized

Има две наистина важни неща, които всеки трябва да знае за MTB гумите. Първото е, че това е най-лесния за смяна компонент (от финансово естество, достъпност и голям избор), който драстично може да подобри представянето и поведението на нашия велосипед. Второто е, че за да разбереш  технологиите и означенията на всеки един бранд е като да учиш латински.

Всяка марка има различен начин да обясни как са направени нейните гуми, за какви условия са предвидени и какви са силните ѝ страни. Шарката на протектора, каучуковата смес, издръжливостта, размер и тип на конструкцията са изключително важни фактори да вземем под внимание при избора на MTB гуми. Ако не внимаваме може да се озовем с тежки гуми за спускане докато сме търсили лека трейл гума.

Продуктите постоянно еволюират и някои от означенията се променят или вече не се използват. В гамата на Specialized за 2021 г. влизат някои нови технологии и имена и сега ще разкажем кое е важно за тях и как да се ориентирате по-добре, за да вземете това, което ви трябва.

Модели Specialized и техните предназначения спрямо шарката на протектора (грайфера)


Butcher

Butcher - Trail, Enduro, and Downhill

Butcher е може би най-популярната гума на Specialized за трейл, ендуро и дори спускане. Често е слагана серийно на Stumpjumper, Enduro и Demo и често се използва като предна гума при по-стръмни и хлъзгави сухи пътеки. През последните години шарката на Butcher беше променена и дава много сцепление при спиране и в завои, но същевременно се върти достатъчно бързо и леко.

Eliminator - Trail, Enduro and Downhill

Често се използва за задна гума в комбинация с предна Butcher. Не е обаче лоша и за предна гума, тъй като има достатъчно здрави странични протектори за сцепление в завой, но е доста по-лека от Butcher и се върти доста по-леко от него.

Purgatory - Downcountry / Trail

Purgatory се представя еднакво добре във всички области на трейл карането като често се използва за задна гума заради бързото си въртене.

Slaughter - Trail, Enduro

Малкият протектор в средата на Slaughter има за цел да направи въртенето максимално леко и бързо. Именно затова се слага на задната гума, а когато се засилите здраво по пътеката може да разчитате на страничните протектори на Butcher при накланяне в завоите.

Hillbilly - Enduro, Downhill

Когато пътеката стане стръмна, кална и хлъзгава Hillbilly е идеален вариант за предна или задна гума. Широкият и дълбок протектор се забива добре в калта и осигурява достатъчно сцепление.

Ground Control - General Cross-Country

XC гумата с всестранен талант – Ground Control осигурява достатъчно сцепление, ниско тегло и бързо въртене. Със специално разположения протектор осигурява страхотен баланс.

Fast Trak - Cross Country Racing

Когато ви трябва скорост, то трябва да се доверите на Fast Trak. Тази гума се движи брутално бързо, но все пак ще ви осигури нужното спиране и стабилност в завои с висока скорост.

Renegade - Cross Country Racing

Ако трябва да печелите XC състезания, ускорението и бързото търкаляне са най-важни. Именно това ви дава Renegade – перфектната гума за перфектно време на финала.

Конструкция на гумата


След като сте се ориентирали каква шарка на протектора ви трябва за вашия стил, то е време да обърнете внимание на теглото и издръжливостта на гумата. Относно второто ще говорим главно за слоевете на гумата и материалите, от които е направена. По-здрава и стабилна гума обикновено означава по-голямо тегло и вероятно по-бавно търкаляне. Ако сте се фокусирали върху супер скоростна гума, то може да очаквате повече спуквания отколкото при по-бавните, но по-здрави модели. Въпрос на избор.

Конструкцията и теглото оказват много голямо значение за поведението на байка и това как усещате колелото по пътеките – дали се движи тежко, дали има сцепление, дали завива по подходящ начин, дали вози твърдо или меко и т.н. Не е важно само скоростта на въртене на гумата за по-висока скорост по пътеката. Важно е и как самата смес абсорбира неравностите, така че колелото да не губи скорост при среща с корени, камъни и т.н. По-тежките смеси дават възможност за каране с по-ниско налягане, така че колелото да вози по-меко и да има повече сцепление. По-лека гума би изисквала по-високо налягане, от там по-твърдо возене, повече подскачане и несигурност, но пък по-добро ускорение и по-висока скорост на въртене.

Понякога е възможно да промените поведението на велосипед за 10000 лв. с едни гуми за 100 лева. Сега ще разгледаме конструкцията и материалите при Specialized и какво означават те на практика на пътеката.

S-Works Casing - XC Race

За състезателно каране, бързо ускорение и минимално тегло със  120 протекторни блокчета на всеки инч (2,54 см).

Control Casing - XC

Лека сгъваема конструкция със 60 протекторни блокчета на всеки инч (2,54 см). Подходяща за балансирано XC каране.

Grid Casing- General MTB 

Конструкция, която осигурява лекота, но и издръжливост. Има странични влакна против спукване и 60 протекторни блокчета на всеки инч (2,54 см).

Grid TRAIL Casing - Trail and Enduro

Цялостна защита за гумата с влакна от край до край. Допълнителна издръжливост и протекция срещу спуквания. 60 протекторни блокчета на всеки инч (2,54 см).

Grid GRAVITY Casing - Enduro and Downhill

Най-здравата конструкция в гамата на Specialized с допълнителна защита от спуквания. Стабилна и издръжлива за тежко ендуро каране или спускане. Подходяща е и за тежките електрически байкове.

Каучукови смеси в гамата на Specialized

И последно, но не по важност е каучуковата смес. Тя оказва голямо влияние върху поведението на гумата – колкото по-мека е тя, толкова по-добро сцепление, но по-бавно въртене и по-бързо износване. Твърдата смес се върти по-бързо, издържа по-дълго, но осигурява по-малко сцепление и вози по-твърдо.

Някои гуми използват и няколко смеси в различните си части – например по-твърда смес в средата на гумата и централния протектор и по-мека за страничните части за по-голямо сцепление в завоите. Така получавате известна издръжливост при по-леко каране и стабилност в завоите.

Смеси на гумите – от твърди към по-меки


Gripton T5 Rubber - XC

Бърза и здрава с достатъчна издръжливост. По-малко сцепление.

Gripton T7 Rubber - Trail

Балансирана за здравина, износване и сцепление като се набляга на последното с оглед предназначението – трейл.

Gripton T9 Rubber - Gravity

Сцепление. Това е смес за спускане, където най-важно е сцеплението.

Комбинации от гуми за различните стилове


 

XC каране 


 

Ако искате ниско тегло

Предна - Renegade 

Задна  - Renegade 

 

Балансирано All-around каране

Предна - Fast Trak S-works

Задна - Renegade 

 

Максимално сцепление

Предна - Ground Control

Задна - Fast Trak S-Works

 


 

XC Trail / Downcountry комбинации


 

Балансирано All-around каране

Предна - Ground Control 

Задна  - Fast Trak Control

 

Максимално сцепление

Предна - Purgatory GRID

 

Задна - Ground Control GRID